ماهان شبکه ایرانیان

عملکرد شغلی چگونه ارزیابی می‌شود [بخش  چهارم]

در این سری مقالات به این می‌پردازیم که عملکرد شغلی چیست و چگونه می‌توان آن راارزیابی کرد.

عملکرد شغلی

در این سری مقالات به این می‌پردازیم که عملکرد شغلی چیست و چگونه می‌توان آن راارزیابی کرد.

شاخص‌های عملکرد کارکنان:

- شاخص، ملاک و معیار و اصولی است که خصوصیات کیفی را بتواند در قالب کمیت بیان کند و آن‌ها را قابل‌سنجش، بررسی و ارزیابی نماید.

- هاریمن معیار را استاندارد یا میزانی می‌داند که برای تعیین ثبات یک آزمون یا اندازه به‌کار برده می‌شود.

- معیارها هدف‌های عملیاتی و انتظارات عملکردی هستند که کارکنان تلاش می‌کنند به آن‌ها دست یابند. این معیارها می‌توانند رفتار یا عملکرد شغل را در سطح فرد یا گروه و اثربخشی را در سطح سازمان دربر گیرند. معیارها می‌توانند واحد یا چندگانه باشند. اگر یک شغل فقط یک وظیفه داشته باشد (مثلاً هماهنگی فعالیت‌های خاص) برای ارزیابی آن تنها به معیاری که به این وظیفه واحد مربوط می‌باشد نیاز است. اما اغلب مشاغل چندبُعدی بوده و از وظایف متعدد تشکیل شده است. تمام وظایفی که در تجزیه‌وتحلیل شغل مهم تشخیص داده شوند لازم است در اندازه‌گیری عملکرد در نظر گرفته شوند.

- همانطور که قبلاً بیان شد شاخص‌های ارزیابی عملکرد اجزاء اصلی یک سیستم ارزیابی عملکرد هستند، بنابراین کارایی و اثربخشی شاخص‌ها بطور مستقیم و با ضریب اثرگذاری بالایی بر روی کارایی و اثربخشی مدل ارزیابی عملکرد، تأثیرگذار است. از این رو تعیین و تبیین شاخص‌های مناسب در طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. 

- در اینجا بهتر است به برخی تعاریفی که صاحب نظران از معیار (شاخص، سنجه) عملکرد ارائه کرده‌اند اشاره کنیم:

- نیون می‌گوید معیارها در واقع استانداردهایی هستند که قابل تبدیل به کمیت می‌باشند و جهت تبادل اطلاعات مربوط به عملکرد و ارزیابی آن در مقایسه با نتایج مورد انتظار بکار می‌روند.

- هر شاخص عملکرد از یک عدد و یک واحد اندازه‌گیری تشکیل شده است. عدد میزان اهمیت(مقدار) و واحد معنای آن عدد را به ما نشان می‌دهد و همواره به یک هدف متصل‌اند. شاخصها می‌توانند توسط واحد‌های یک بعدی مثل ساعت، متر، دلار و غیره شناخته شوند. واحدهای اندازه گیری چند بعدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اینها شاخصهایی هستند که به صورت نسبت دو یا چند واحد بیان می‌شود.

کلاه ایمنی

- شاخص‌های عملکرد کارکنان:

- درصد اثربخشی دوره¬های آموزشی برگزار شده؛

- سرانه نفر ساعت آموزش¬های برگزار شده؛

- میانگین امتیاز رضایت پرسنل وارباب رجوع؛

- سرانه پیشنهادات پرسنل؛

- درصد پیشنهادات اجرا شده به کل پیشنهادات ارایه شده؛

- درصد اثربخشی پیشنهادات اجرا شده؛

- درصد غیبت؛

- درصد تأخیر؛

- درصد ترک کار؛

- امتیاز امنیت وسلامت اداری؛

- امتیاز نظام آراستگی؛


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان